torsdag 25 juni 2015

Festlig storkringla


Idag har vi haft besök av några utlandsvänner som vi tyvärr inte träffar så ofta som man skulle vilja. De var här hela familjen (2 vuxna & 4 barn) så de var fullt upp, men Lillprinsen trivdes bra trots att han är van att vara enda barnet. Jag trivdes också! Det var en härlig energipåfyllning, att umgås med goa vänner gör mycket för humöret. När våra vänner bodde här i stan brukade jag och mamman ta långa promenader tillsammans och dryfta både ditten och datten. Att vara utomhus och röra på sig kan också göra underverk för humöret, synd att maken inte tycker om att promenera! Ny promenadkompis efterlyses!

Vi promenerade inte idag, utan det blev fika i vardagsrummet istället. Senast vi var och handlade köpte jag faktiskt hem jäst ifall jag skulle få för mig att baka något, men vi glömde bort att köpa mjöl. Maken var dock snäll och åkte iväg och köpte mjöl åt mig. Jag kunde alltså baka en festlig storkringla precis som jag planerat. Jag slapp hitta en ersättningskaka. Kringlan var inte svår att göra, men jag var tvungen att be maken om hjälp när kringlan skulle lyftas över till bakplåten. Därefter skulle kringlan jäsa i 2 timmar!!! Det var ovanligt länge, men den jäste upp och blev väldigt stor och fin. Den var också stor och fin när den kom ut ur ugnen. Tyvärr sjönk den ganska snabbt ihop, så den skulle nog haft en stund till i ugnen, men den var god tyckte flera av våra gäster som tog om och om igen! :-)

Fick fina blommor av våra gäster.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar