måndag 28 oktober 2013

Delikata pepparkaksbakelser


Kvällens kaka är till mina underbara arbetskamrater som jobbar och sliter. De förtjänar lite god fika imorgon! De ska få smaka en god pepparkaka med en lite syrlig glasyr.

Det är en ganska enkel kaka, men god. Jag tycker om pepparkakor, både hårda och mjuka. Det här är en lite lyxigare variant, en delikat papparkaksbakelse!

Jag använde min kära köksmaskin och vispade ihop ägg och socker till en fluffig smet. Sedan tillsatte jag mjöl, bikarbonat och kryddade med kanel och ingefära. Till slut hällde jag i gräddfil och margarin. Smeten fick sedan gräddas i ugnen i 30 minuter i 175 grader.

Medan kakan svalnade gjorde jag glasyren, som bestod av margarin, nypressad apelsinsaft och florsocker. Egentligen skulle det även vara rivet apelsinskal i glasyren, men eftersom min make inte tycker om skal i någon mat hoppade jag över detta.

När kakan var helt sval bredde jag på glasyren och dekorerade den därefter med en tunn apelsinskiva, tjusigt. Kakan fick godkänt av maken. Själv tyckte jag att den var lite mäktig. Vi får se vad kollegorna säger imorgon!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar