torsdag 24 oktober 2013

Mariabollar


Ikväll har jag hittat en ny favorit i Sju sorters kakor. Det är för en gång skull en komplicerad kaka som definitivt är värt besväret, så bli inte förvånad om jag bjuder på dessa nästa gång du fikar hemma hos oss.

Här är det en vanlig torsdagskväll och jag kom hem tidigt från jobbet. Tidigt och tidigt, egentligen kom jag hem när jag borde vara hemma. Jag har jobbat alltför långa dagar hela denna terminen och ska försöka bli bättre på att åka hem i tid från jobbet. Ovan som jag var att ha så mycket tid hemma blev jag rastlös och funderade på att sätta mig med datorn och jobba, men aja baja då blir det jobb ändå. Jag bestämde mig istället för att baka för att inte falla för frestelsen att börja jobba. Dessutom var jag ju sötsugen! När jag bläddrade i Sju sorters kakor föll min blick på Mariabollar. Dessa skulle kunna sysselsätta mig en bra stund, massor med besvärliga moment.

Jag började med att göra en mördeg (vetemjöl, socker, margarin), som sedan fick vila i kylskåpet medan jag gjorde i ordning nästa steg.

Till bollarna behövdes också en sats Petit-choudeg. Jag kokade upp vatten tillsammans med margarin. Sedan blandade jag i  mjöl och rörde om medan detta kokade. Degen fick sedan svalna en stund innan jag rörde ner tre ägg, ett i taget. Därefter klickade jag ut degen på ett bakplåtspapper. Det skulle bli 15 Mariabollar, men min deg räckte till 24 klickar, så jag gjorde dem nog lite för små.

Nästa moment var det besvärligaste! När jag tog ut mördegen ur kylen var den stenhård så jag försökte mjuka upp den genom att knåda den, men då smulade den bara sönder. Jag blandade smulorna med lite vatten och då fick jag en hanterbar deg. Är den någon som vet hur man ska hantera en mördeg så hör gärna av er med tips, för det är inte första gången jag råkat ut för detta.

Jag kavlade ut mördegen på ett bakplåtspapper för jag vet av erfarenhet att det är svårt att få loss den från bakbordet utan att den går sönder. Sedan använde jag glas med 6 cm diameter att trycka ut rundlar. Det stod i receptet att rundlarna skulle ha en tjocklek på 3 mm men jag kavlade ut mina lite tunnare, trots detta räckte mördegen bara till 15 av bollarna. Mördegen ska nämligen läggas på Petit-chouklickarna. Jag böjde mördegen lite runt klickarna. Kakorna fick sedan stå i ugnen 45 min i 175 grader.

Under tiden som kakorna gräddas gjorde jag en vaniljkräm. Jag kokade äggulor, socker, potatismjöl och grädde tills det tjocknat. Därefter fick det stå och svalna en stund. Sedan blandade jag ner vaniljsocker och vispad grädde så att det blev en riktigt fluffig vaniljkräm. När kakorna svalnat skar jag ett litet hål (nästa gång ska jag göra ett mindre hål) och spritsade in vaniljkrämen i bollarna. Innan bollarna serverades siktade jag florsocker över. De blev mycket fina och riktigt mumsiga! Jag rekommenderar er verkligen att sätta tänderna i en Mariaboll (gör det dock försiktigt så att inte krämen sprutar ut :-) ).

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar