måndag 14 oktober 2013

Chokladbollar

 

Idag har jag gjort en riktig barnkalas-klassiker, chokladbollar! Här finns visserligen inget barnkalas i sikte, men två gottegrisar kan nog göra slut på ett fat chokladbollar på egen hand.

Egentligen hade jag tänkt göra plättbakelser, men jag har ingen plättlagg. Jag skulle dock få låna svärmors, men när jag skulle hämta den var den försvunnen. Vi letade, men hittade den ingenstans, så är det någon som har en plättlagg att låna ut så är jag intresserad!

Det fick därför bli en enkel kaka idag. Dessutom var det svårt att komma igång med baket, för en gosig katt ville bara ligga i mitt knä och bli kliad. Till slut tog jag mig i alla fall samman och satte igång. Det var bara att blanda ihop alla ingredienserna (margarin, socker, vaniljsocker, kakao, havregryn och kallt kaffe). Därefter är det dags att rulla till runda bollar. Jag tycker att de ska vara små, ungefär så stora som vindruvor, men jag har sett att man även kan köpa chokladbollar stora som tennisbollar och t.o.m. som en galiamelon.

Bollarna kan man sedan rulla i kokos, pärlsocker eller strössel. Jag rullade i kokos eftersom jag tycker att det lite för sött med socker även utanpå. Chokladbollarna blir godast om de får lov att ligga i kylen en stund först, så nu blir jag tvungen att vänta med provsmakningen!

 

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar