måndag 21 oktober 2013

Halvmånar


Nu har jag investerat i en egen plättlagg. Jag upptäckte i lördags att det var extrapris i mataffären, så då hamnade snabbt en plättlagg i kundvagnen. Så ikväll har jag äntligen bakat Halvmånar!

Detta är en komplicerad kaka, som man hittar under bakelsesektionen av Sju sorters kakor. Det krävs flera moment för att göra kakorna. Steg ett är att göra en enkel plättsmet bestående av margarin, socker, ägg och vetemjöl. Klicka sedan två teskedar av smeten i varje lagg. Dessa ska gräddas i ugnen i 200 grader i ca 6 minuter. På min nya plättlagg kan man enkelt lossa plasthandtaget, så detta gjorde jag innan jag ställde in den i ugnen.

Kakorna ska sedan svalna på galler och därefter delas på mitten. Mina kakor smulade lätt sönder så jag delade dem på mitten medan de var varma och mjuka. Då fick jag fina och hela halvmånar. Därefter bredde jag äppelmos på halvorna. Tyvärr blev det inte hemmagjort äppelmos utan köpemos, eftersom jag inte har haft tillgång till tillräckligt stor mängd äpple för att tillverka eget mos.

Halvmånarna ska sedan läggas ihop två och två och få en grön glasyr. Glasyren görs enkelt av florsocker, vatten och grön hushållsfärg. Det sista steget är att strö hackade pistagenötter på. Det var svårt att hitta pistagenötter. Jag trodde att jag skulle hitta dem tillsammans med hasselnötter, mandlar och valnötter i livsmedelsbutiken, men till slut hittade jag dem bland naturgodiset.

Kakorna var komplicerade att göra och inte tillräckligt goda att de är värt besväret, tycker jag, men de är fina att titta på!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar