lördag 25 maj 2013

Kaffebullar


Jag brukar börja lördagarna med en långpromenad innan jag äter frukost till melodikrysset. Min make brukar sova längre än jag och stiger först upp till frukosten. Beroende på vilket väder och därmed kanske också vilket humör jag är på så får maken ibland nybakat till frukost. Idag försvann han iväg medan jag promenerade, så här sitter jag nu och äter frukost själv, som tur är finns datorn och mina kryssvänner!

Jag hann dock baka innan krysset idag (trodde att maken skulle iväg senare, nu han får njuta av bullarna när han kommer hem). Kaffebullar eller hastbullar, som de också kallas gick snabbt att baka, men här blir det inte kaffe. Jag dricker ett stort glas mjölk till.

Det fick bli kaffebullar eftersom jag inte planerat att baka och därför inte hade jäst hemma, men med bakpulver kan man också baka bullar. Det är bra när inspirationen faller på att man har alla ingredienser hemma. Jag hade bara 20 minuter på mig innan melodikrysset började och jag ville inte svika min kryssvänner, så det fick bli snabbak idag. Med med en KitchenAid går det dock snabbt att göra en deg. Det är bara att blanda ihop alla ingredienserna (mjöl, bakpulver, socker, kardemumma, margarin, ägg och mjölk). Degen var ganska kladdig så det besvärligaste momentet var att klicka ut degen i pappersformarna. Sedan skulle de bara vara i ugnen i 10 minuter, men jag lät dem stå några minuter till för jag tyckte att de hade fått för dålig färg.

Bullarna var riktigt goda, så maken får säkert smaka nybakta kaffebullar någon gång till frukost!


av Heidi

1 kommentar: