måndag 13 maj 2013

Märtas skurna chokladkakor


Denna kaka borde jag egentligen ha bakat i lördags, då var det nämligen Märtas namnsdag. Jag känner en underbar Märta och dessa kakor tillägnar jag henne!

Detta var en riktigt smidig kaka. Det var bara att hälla alla ingredienserna, margarin, socker, vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och ägg i KitchenAiden, köra den en stund och degen var färdig. Sedan delade jag degen i sex bitar och formade varje bit till en lång rulle som jag plattade ut med handen. Idag använde jag faktisk pärlsocker, som jag strödde på kakorna. Märtakakor ska ha pärlsocker. Kakorna skulle vara 15 minuter i ugnen och direkt när jag tagit ut dem ur ugnen skar jag dem i 2 cm stora bitar och så var kakorna klara. Det gick på knappt en timme.

Kakorna smakade utmärkt och blev lagom stora! :-)


 av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar