måndag 29 april 2013

Mandelkubbar


 
Idag har jag bakat mandelkubbar. Det är en kaka jag minns från min barndom, men då gillade jag inte den. Jag tror att det var bittermandeln som jag inte tyckte om, men numera är jag riktigt förtjust i det. När jag bakar ostkaka tar jag alltid i lite extra bittermandel.

Jag bestämde redan igår vad jag skulle baka. Jag tittade på receptet, men när jag skulle baka idag kom jag på att jag glömde köpa gräddfil på väg hem från jobbet, så jag fick ta en promenad innan jag kunde börja baka. Det man inte har i huvudet får man ha i fötterna! Men jag tycker om att promenera så det gjorde inte så mycket, om man dessutom ska äta kakor måste man ju också röra på sig.

Det är inte så svårt att baka mandelkubb, speciellt inte om man använder bittermandelarom istället för riktiga bittermandlar. Man ersätter varje bittermandel med 1 droppe arom. När jag bakat färdigt provsmakade en mandelkubb, men jag tyckte inte att den smakade så mycket bittermandel. Jag får komma ihåg att ta i mer nästa gång. Det luktade dock väldigt mycket bittermandel om degen så jag vågade inte ta i mer arom, men som sagt var, jag ska ha i mer arom nästa gång.

I receptet står det att det att man ska forma degen till bullar, vilket jag gjorde till första plåten. Jag plattade dock till dem lite grann. När de kom ut ur ugnen så var de runda bullar igen, inte så lika mandelkubb. På nästa plåt plattade jag till dem rejält och då fick de rätt form, men de blev lite väl stora. Jag bakar visst ofta för stora kakor, att jag aldrig lär mig! :-)

Jag penslade mandelkubbarna med ägg och strödde över pärlsocker, men ingen mandel. Kakorna blev goda. Jag ska till mina föräldrar till helgen, då tar jag med mig en påse mandelkubb!

 

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar