tisdag 2 april 2013

Toscakaka


I år firade vi påsk med min makes släkt. Vi for dock runt lite för att dela upp ansvaret, så långfredagen var vi hos svärmormor och svärmorfar, på påskafton hos svärföräldrarna och påskdagen hemma hos oss. Självklart blev det en massa god mat och fika och tro det eller ej vi fick påskgodis också!

Jag bestämde mig för att ta med en kaka på långfredagen istället för blommor och efter lite bläddring i Sju sorters kakor valde jag att baka en toscakaka, inte så krångligt och det gick snabbt så jag hann baka den före klockan tio då vi skulle åka iväg.

Själva kakan är en variant av sockerkaka, bara att blanda ihop alla ingredienser och så in i ugnen. Glasyren var lite krångligare. Jag tror att jag begick ett misstag när jag smälte margarinet först och sedan lät smeten bli för varm och stå för länge. Margarinet ville inte riktigt blanda sig med resten av ingredienserna. Men jag hällde ändå på smeten på kakan och sedan fick kakan gräddas 15 minuter till med glasyren på. Kakan så bra ut när den kom ut ur ugnen och den smakade gott också. Jag tyckte dock att glasyren kunde varit "knäckigare", men det där med knäck är inte så lätt. Jag får nog träna mer på det!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar