tisdag 16 april 2013

Chokladcigarrer


Jag har tyvärr varit sjuk ett tag därför har jag inte bakat så mycket på sistone. Nu börjar jag dock känna mig pigg igen och sugen på att baka. Jag har faktiskt inte ens varit sugen på att äta kakor under min sjukdomstid, men nu har aptiten börjat återkomma.

Choklad är aldrig fel och i Sju sorters kakor finns det många kakor med choklad. Idag ska jag dock testa att baka chokladcigarrer. I mitt köksskåp finns det alltid blockchoklad, så alla ingredienser fanns hemma.

I smeten ska man ha i 2 dl malda nötkärnor men eftersom det finns många nötallergiker i min omgivning använder jag malda mandlar istället, för det kan de flesta äta.

När det står blanda matfett och socker i ett recept blir jag ibland tveksam, menar de smält matfett eller bara matfett som stått ute en stund och börjat bli lite mjukt? Är det bara när det står smält matfettet som man ska göra det? När jag blir osäker brukar jag ta den gyllene medelvägen och värma det lite grann i mikrovågsugnen så att det mjuknar men inte smälter och det brukar gå bra.

Degen blev mjukare än vad jag hade väntat mig. Den var lite svår att rulla till cigarrer och jag fick inte ut lika många som det stod i receptet (75 st). Mina kakor blev verkligen cigarrer och inte cigaretter. Nästa gång ska jag göra dem mindre, inte för att jag har något emot stora kakor! :-) Men jag tror att de räcker längre då. Jag tror också att jag ska prova ha i lite andra nötsorter. Det kanske blir en annan konsistens på kakorna då.

Det var inga problem att doppa dem i den smälta chokladen, men det tog lång tid för chokladen att stelna och när man ska äta kakorna blir chokladen snabbt kladdig. Men smaken var det inget fel på. De här kakorna kommer nog snabbt ta slut!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar