söndag 27 januari 2013

Pariservåfflor

I morgon blir det inget måndagsbak. Jag har utvecklingssamtal på eftermiddagen och på kvällen ska jag städa i kyrkan. Denna helg har dock min make åkt på lajv så det är bara jag och katterna hemma, så då passar jag på att baka idag istället.

Idag blev jag sugen på att baka Pariservåfflor eller Franska våfflor som de också kallas. Jag har bakat sådan förut, men de smakar riktigt gott så dem kan man baka ofta. :-)

De är lite knepiga att baka. Det är inget svårt att göra degen, men det är viktigt att låta den få ligga i kylskåpet någon timme och vila. Sedan behöver man en kruskavel att kavla ut kakorna med så att de får det karaktäristiska rutmönstret. Man får kavla försiktigt så att kakorna inte går sönder. Ju kallare degen är desto lättare är det. Jag tryckte ut kakorna med pepparkaksformar för idag vill jag baka hjärtan. Idag är det nämligen 5 år sedan jag och min älskling förlovade oss och det ska vi fira. Annars är Pariservåfflor oftast ovala.

Det gäller att ha koll på kakorna medan de är inne i ugnen så att de inte får för mycket färg. Sedan får man hantera dem varsamt för de är spröda. Bred försiktigt på fyllningen och lägg ihop kakorna två och två. Sedan är det bara att smaka och njuta!


Maja tycker att det är spännande att titta på när matte bakar, men äta kakor? Nej, det vill hon inte!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar