måndag 4 februari 2013

Sonjas nötkakor


Nu har jag räknat recepten i min Sju sorters kakor. Det är 268 st, tror jag! Det beror lite på om man räknar alla varianter på kakorna som ett nytt recept och några kakor är dessutom nämnda på flera ställen. Om jag fortsätter i den här takten och testar ett recept i veckan, så kommer det att ta 5 år innan vi är klara!

Veckans kaka heter Sonjas nötkakor! Jag undrar vem Sonja är? På samma sida i boken hittar man även Sonjas amerikakakor, så två sorters kakor har hon lyckats få med.

Igår förberedde jag dagens bak. Jag gjorde i ordning degen, för den skulle helst ligga kallt över natten. Man börjar med att mala nötkärnor. Jag hade både hasselnötter och mandlar hemma så jag tog lite av varje. Sedan blandar man dem med margarin, socker och mjöl och formar därefter degen till smala rullar. Det är dessa rullar som ska vila i kylskåp över natten.

Nästa dag är det jättesmidigt att skära rullarna i skivor som gräddas i ugnen. Sedan lägger man smält blockchoklad emellan två skivor och när chokladen stelnat är det bara att smaka. Mina kakor blev lite smuliga, men smaken var det inget fel på!


av Heidi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar