söndag 6 januari 2013

Kanelsnurror


Det var längesedan det gjordes ett  inlägg på denna blogg. Det beror inte på att jag inte har hunnit baka, jag har bara inte bakat något ut Sju sorters kakor på länge. Jag har bakat en hel del olika julkakor i december. Våra traditionella aebleskiver, klenäter, struvor mm. Sedan har jag också lärt mig att baka macarons. Det blir kanske ett inlägg om detta trots att man inte hittar något recept på detta i Sju sorters kakor.

Min make har klagat över att det inte finns några bullar i vårt kakförråd. Han vill gärna ha något mer mättande till fika, mina kakor räcker inte, så dagens bak är till honom. Det blev traditionella kanelsnurror, men utan pärlsocker. Jag tycker att bullarna är tillräckligt söta, de behöver inte det extra sockret ovanpå. Sedan tycker jag också att det blir kladdigt när man plockar ut kanelbullar med pärlsocker ur frysen. Det blir mer klibbigt i plastpåsen med pärlsocker.

Att baka kanelsnurror är den enklaste varianten av kanelbullar. Det är bara att kavla ut degen, bre på fyllningen, rulla ihop och skära i lagom stora skivor. Man kan lägga skivorna på ett bakplåtspapper eller i bullformar. Jag föredrar bakplåtspapper, då slipper man det extra skräpet när man ska äta upp bullarna!

 Jag bakade bullarna lite mindre den här gången. Vegabullarna blev lite väl stora, nästan en hel måltid. Maken godkände bullarna!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar