söndag 22 oktober 2017

Zolabakelser



Idag har jag gjort något som jag länge längtat efter. Vi flyttade in i vårt hus 2010 och då hamnade mina böcker i flyttkartonger i förrådet eftersom vi inte hade några bokhyllor. Mina gamla bokhyllor har nämligen blivit lagerhyllor. Men när jag fyllde år senast så fick jag presentkort till nya bokhyllor och i somras köpte vi två stycken, men det dröjde till idag innan vi fick röjt undan tillräckligt i förrådet för att kunna komma åt lådorna med böcker. Till min förvåning upptäckte jag när jag öppnade lådorna att jag mest äger barn- och ungdomsböcker, men det är ju dem jag helst återvänder till och läser om, det finns väl något tryggt i det. I dessa böcker är linjen mellan det goda och onda väldigt tydlig och det goda segrar alltid. Jag läser en hel del vuxen böcker, men jag lånar dem mest på biblioteket eller köper pocket. Det är sällan jag känner att denna bok vill jag ha ett eget exemplar av. Nu står det dock böcker i vårt vardagsrummet! Bra att visa Lillprinsen att böcker är viktiga och inspirera till läsning.

Igår bakade jag Zolabakelser och de var godast då. Vi fick några över som vi åt upp idag och då var smördegsbottnarna alldeles sega och inte lika goda. Mellan bottnarna var det en kräm av hemgjord vaniljkräm med vispgrädde, men i den var det även 5 gelatinblad vilket gjorde att det blev lite för gummiaktigt. Ska jag baka bakelserna igen så skulle jag minska ner på gelatinet. Ovanpå skulle det vara en glasyr med arraksessen vilket var väldigt gott. De fick klart godkänt!



av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar