torsdag 5 oktober 2017

Äppeltårta



Dags för veckans bak! Det blev lite senare än vanligt för jag vaknade med migrän imorse. Direkt när jag vaknade och kände huvudvärken så gick jag upp och tog min migränmedicin, men huvudvärken gick inte över, så sju timmar senare tog jag både Ipren och alvedon och efter en halvtimme började huvudvärken äntligen ge med sig! Men då hade ju halva dagen gått! Lillprinsen och jag hann dock ändå göra pärlplattor, vara ute och leka en stund, baka, ta ett dopp i badkaret och självklart titta lite på Paw patrol.

Så här på hösten är det gott med äppelkaka och vaniljsås, så när jag blev sugen på detta så letade jag efter en äppelkaka i Sju sorters kakor och hittade en äppeltårta. Maken min var snäll och åkte och köpte bröd till sonen som grät för att han ville ha Lillprins-bröd och inte pappa-bröd eller mamma-bröd! Han har själv namngett de olika brödsorterna och för det mesta vill han ha mamma-mackor, men idag dög inget annat än bergis, som han döpt till Lillprinsbröd. När maken var och köpte bröd så köpte han även mandelmassa till mig så att jag kunde baka.

Äppeltårta bestod av en botten, ovanpå den mandelmassa, sedan ett lager med äppelskivor med kanel och överst ytterligare ett lager med mandelmassa! Den blev mycket god, speciellt med vaniljsås!



av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar