söndag 5 februari 2017

Birgittas mandeltårta

 
Vi hade bjudit hem gäster på lördagen, förutom vår ständige fredagsgäst så var det längesedan vi hade gäster hemma, men nu skulle det bli av. Jag och Lillprinsen satte därför igång med att baka på förmiddagen. Eftersom det var fint besök tänkte vi lyxa till det med en tårta, Birgittas mandeltårta. I den behöver man mandelmassa, vilket vi inte hade hemma, däremot hade vi mandlar hemma så jag bestämde mig för att göra en egen mandelmassa. Det är faktiskt inte så svårt, det tar bara lite tid. Det finns flera olika recept på mandelmassa, en del där man ska använda vanligt socker och andra där det ska vara florsocker i. Jag använde Mitt köks recept som jag tycker ger en bra smak och konsistens på mandelmassan. Vi började med att skålla mandlarna och Lillprinsen tyckte att det var jättekul att röra runt i det heta vattnet som mandlarna låg i medan jag skalade dem. När jag sedan skulle mala mandlarna tyckte han att skalen inte fick förfaras så han slängde ner skalen i kvarnen också, som tur var lyckades jag fiska upp skalen innan de maldes ner. Av mandelmassan blev det sedan två tårtbottnar som påminde mycket om bottnarna till chokladbiskvier så tillsammans med en annan fyllning kan man nog göra chokladbiskvitårta av dem. Birgittas mandeltårta ska istället ha en fyllning av vispad grädde smaksatt med kakao och kaffe. Tårtan blev väldigt mäktig så även en liten tårta räcker långt!

På fredagsmyset igår hade vi provsmakning! Jag har ett tag varit nyfiken på att smaka de där små färgglada desserterna som ligger i frysdisken i livsmedelsaffären, men eftersom de kostar en del har det inte blivit av. I fredags lyckades jag dock övertala grabbarna. De fick lov att välja smakerna. Vi testade 6 olika - grönt te, litchi, choklad & jordnötsmör, kaffe & choklad, jordgubb och salted caramell. Vi tog ut tre i taget ur frysen för provsmakning, men med de tre första tog förberedelserna lite för lång tid så glassen inuti hann börja smälta, vilket gjorde att det var stor skillnad på konsistensen mellan glassen och höljet av rispasta utanpå blev stor. Glassen rann snabbt ner i magen och kvar i munnen blev rispastan som man blev sittandes och tuggande på. Rispastan var ingen stor delikatess, tycker jag. I andra omgången var glassen hårdare, vilken var mycket godare. Smakerna var också intensivare. Min topp i tre-lista blev så här: 1. Kaffe och choklad 2. Jordgubb 3. Salted caramell, men vi tre hade olika favoriter bland smakerna. Jag kommer nog inte att köpa Bubbies någon mer gång, om inte priset sänks, för 17:90 kr/st var de inte värda.

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar