måndag 7 november 2016

Fridas syltkakor

 

Igår kom min arbetskamrat och gode vän Jill förbi med ett stort lass med grejer till Lillprinsen. Det var 6 kassar med kläder, skor, böcker och leksaker. Det är underbart att ha generösa vänner som delar med sig. Vi är dessutom bara en del av kedjan, en del av sakerna har haft både en och två ägare före hennes pojkar. Det gör mig många gånger bekymrad när jag är på stan och ser alla butiker där fulla med massor av grejer.  Vi köper en många  saker idag som vi egentligen inte behöver, men ändå köper vi! För att vi tror att det gör oss populärare, för att fylla oss själva med med välbefinnande eller för att det är vår hobby att shoppa. De flesta av oss (jag vet, jag är också en del av detta) har mer grejer än vi behöver. Vi har 15 tröjor och ändå ingen att ta på oss när vi ska gå på fest. Vi köper nya möbler, inte för att de gamla är utslitna, utan för att de är omoderna. Vi har alldeles för mycket pengar och tid när man har en lördag över och inte vet vad man ska göra så då åker man till ett shoppingcentrum och ägnar dagen åt att shoppa! Då gör det mig lycklig att ibland få en massa begagnade saker som inte är ett dugg slitna och som vi kan använda och sedan skicka vidare för att bli använda av ännu fler!

Jag blir glad när jag får ställa mig i köket och baka. Idag har jag bakat Fridas syltkakor. Det är samma recept som till Uppåkrakakorna förutom att det är sylt emellan och inget strössel på. Den här gången tog jag björnbärssylt emellan, men det går att välja vilken sylt man vill, bara att ta sin favoritsylt! Kakorna blev goda, men jag hade gärna haft någon dekor på utsidan!

 
Lillprinsen blev extra glad över att få nya bommar till sin järnväg!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar