torsdag 17 november 2016

Napoleonbakelser

 
Idag har det varit klarblå himmel och strålande sol här! Efter en vecka med snö och minusgrader kändes det riktigt vårlikt. När Lillprinsen och jag var ute och lekte var det nästan så att jag ville börja leta efter vårblommor, men det är det ju länge till. Jag är egentligen inte så förtjust i vintern, mycket för att den är så mörkt, mörkt när man går till jobbet, mörkt när man går hem. Mest av allt vill jag bara krypa ner under en filt och sova tills våren kommer. Visst är det vackert när det är riktigt kallt och snön riktigt gnistrar, men hur många dagar är det så under en vinter.

När vi kom in igen efter att ha åkt rutchkana och klättrat i klätterställningen tyckte både jag och Lillprinsen att det var en god idé att baka. Lillprinsen letade reda på sin kavel, men tyckte sedan att det var roligare att diska sin degbit! :-)

Idag är det faktisk Napoleonbakelsens dag så självklart valde jag att testbana sådana. Det var inte så svårt att baka dem, men jag fuskade lite och skar smördegen i bitar innan jag gräddade dem, bara för att slippa kladdet när man ska skära upp bakelserna innan man serverar dem. Detta gjorde att smördegsplattorna blev lite för hårt gräddade, jag skulle minskat ner på gräddningstiden lite till. Namnet Napoleonbakelse har kakan troligen inte fått från den franske kejsaren, utan för att debn tros ha napolitanskt ursprung!

 
av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar