tisdag 8 december 2015

Glutenfria pepparkakor


Än har inte julstämningen spridit sig här. I helgen drog höststormen Helga förbi här, då var det skönt att kunna hålla sig inomhus. Vi försöker dock komma i julstämning. I fredags åt vi dansk julmat. Jag kommer att vara borta de kommande fredagarna, så det var den enda fredagen som jag kunde vara med på fredagsmyset före jul, så då passade vi på att äta lite extra gott. Numera är det inte bara jag som tycker att det hör till att även äta dansk julmat. Den danska julmaten består av ugnstekt and, kokt potatis, sockerpotatis (alltså inte sötpotatis), sås, varm rödkål, gelé. Till efterrätt åt vi aebleskiver och sedan var vi mätta!!

Pepparkakor hör också julen till. I år bestämde vi oss för att inte göra ett pepparkakshus utan ett pepparkakståg, men jag rekommenderar inte att ni gör det av den glutenfria pepparkaksdegen av flera orsaker. Att pepparkakorna inte riktigt smakar som riktiga pepparkakor spelar inte så stor roll eftersom pepparkaksbyggen här oftast inte blir uppätna eftersom de står framme så länge och samlar damm. Däremot jäser de och blir bubbliga, vilket inte blir så snyggt och inte är så lätt att bygga med. Dessutom är inte pepparkakorna så hållbara. Förutom vårt "fina" lok gjorde jag även en vagn men den rasade ihop när jag försökte dekorera den.

Nej, jag är glad att ingen av de mina är glutenallergiker för de här pepparkakorna vill jag helst slippa göra igen!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar