söndag 29 november 2015

Saffransbullar med kesella

 

Idag är det första advent här. Vi har satt upp adventljusstakarna och hängt upp adventsstjärnorna. Men vi har inte druckit någon glögg ännu. Maken ska spela på två konserter idag (den första var Lillprinsen och jag och lyssnade på, otroligt att lillen orkade så länge som han gjorde!). Men efter den andra har vi tänkt dricka glögg. Det blir en hederlig, gammaldags glögg utan smaksättning. Vi brukar köpa ett fyrpack glögg med fyra olika smaker, men efter att vi provsmakat dem så brukar hälften vara kvar i flaskan och så gott är inte glögg att du häller i dig flera muggar, så det blir helt enkelt inte uppdrucket här. Så i år bestämde vi oss för att bara köpa en flaska! Men mamma och pappa har en flaska med årets Blossa och den är jag lite nyfiken på, glögg med earl grey-smak! Hoppas att det finns något kvar när vi kommer dit så att man får smaka!

Till glöggen ska det ju vara pepparkakor och lussekatter. Pepparkakorna är ju redan bakade så nu blir det lussekatterbak. I Sju sorters kakor finns ett recept på saffransbullar med kesella. Här kommer det inte gå åt så mycket släta bullar, även om det är saffran i den. Så jag bakade några släta bullar, men av resten av degen gjorde jag faktiskt lussekatter och de blev perfekta! Jag har sällan blivit så nöjd med mina lussekatter. De blev lagom stora och behöll en perfekt form även efter jäsning. Dessutom blev de saftiga och goda, så jag tror att i fortsättningen kommer jag att använda detta recept när jag bakar lussekatter.

Jag glömde dock att ta en bild på de färdiggräddade saffransbullarna, men det är Lillprinsens hand som syns på bilden ovan. Han stod bredvid mig och "diskade" medan jag bakade, men degen såg spännande ut så han ville gärna klämma lite på den!


Glad advent allihop!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar