tisdag 29 december 2015

Vita pepparkakor

 

God fortsättning!


Jag hoppas att ni alla har haft en riktigt skön jul! Det har i alla fall jag haft. Det var intensivt innan julfriden äntligen spred sig. Det var mycket som skulle hinna fixas, dock blev det inte så mycket bakat i år (inte ens klenäter som jag inte brukar klara mig utan), inte heller särskilt mycket julgodis, bara  jordgubbsfudge, gjorde vi i år.

Jag fick den nya upplagan av Sju sorters kakor i julklapp, så nu har jag äntligen kunnat bläddra i den nya, fina boken. Jag tycker faktiskt om den, även om Mia Öhrn har tagit bort en av mina favoritkakor; mammas flottyrkransar. Den kakan som jag har bakat idag finns heller inte den med i den nya upplagan (men det är ingen större förlust).

Idag har jag bakat Vita pepparkakor. Jag förstår inte varför de kallas för pepparkakor för de smakar inte ett dugg juligt och innehåller ingen av julkryddorna; kanel, ingefära eller nejlikor.

Jag har länge varit sugen på att baka fönsterkakor (som jag bland annat läst om i Mattias Kristianssons blogg). Jag tänkte att Vita pepparkakor kunde passa bra att testa detta på. Jag hade köpt hårda, färgglada karameller som jag krossade i en mortel (den här gången tog jag bara de röda karamellerna). Pulvret smälte snabbt i ugnen och blev till fint glas när kakorna stelnat. Men kakorna blev väldigt hårda. Maken trodde att det kunde bero på att karamellerna även spridit sig till den omgivande degen. Kakorna blev fina, men var ingen större smaksensation.


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar