måndag 23 november 2015

Skurna, franska pepparkakor

 

Tänk att det redan är första advent på söndag! Jag tycker att hösten har gått väldigt fort. Vi har inte riktigt börjat förbereda oss för julen ännu. Vi har inte köpt några julklappar, inte julpyntat något (jag har nog läst i flera bloggar att andra har plockat fram adventsljus, juldukar m.m.) och inte julbakat något - förrän idag. Men nu känner jag att det är dags att börja!

Vi planerar att dricka glögg på fredagsmyset nu på fredag så då måste vi hade något gott att tugga på till detta. Jag blev också lite sugen på pepparkakor när jag bakade judebröd. De smakade ju något åt pepparkakshållet, men det var ju inte riktiga pepparkakor. Just nu har jag inte orken att plocka fram alla pepparkaksformarna och göra ett stort pepparkaksbak, så det gick bli de lite enklare, skurna pepparkakorna.
Degen gjorde jag i ordningen redan igårkväll. Men jag var lite lat och orkade inte hacka mandlarna för hand så jag körde dem i mixern och fick en blandning mellan stora mandelbitar och nästan mandelmjöl. Det var dock inte inga problem när jag skulle göra degen. Problem uppstod istället idag när jag skulle skiva degen för att göra de skurna pepparkakorna. Kniven bara fastnade i mandelbitarna och förstörde de fina skivorna så att jag fick pussla ihop dem och trycka ihop dem. Inte så fint och inte så tunna skivor som jag skulle vilja ha fått ut. Men recept sa att dörrskylten bli ca 60 kakor och jag fick ut 65 st, så de skulle knappast blivit tunnare enligt receptet.

Under tiden som jag skar ut pepparkakor och gräddade dem så stod Lillprinsen och"diskade". Han var nöjd hela tiden som jag bakade. Det var skönt att få baka rätt så ostört och Lillprinsen var så lycklig över att få plaska lite i vattnet.

Kakorna var dock goda trots besvären med nötterna. Nästa gång ska jag dock hacka nötterna i ännu mindre bitar.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar