lördag 3 oktober 2015

Kanelkaka


Nu är jag här igen! I måndags kom äntligen vår nya spis. Tyvärr var det fel kontakt på den så den blev först inkopplad igår. Tack så mycket för hjälpen med detta, Klasse. Jag är skyldig dig en massa kakor!

Men nu kan jag baka igen och laga mat i ugn. Det är inte förrän man varit utan ugn ett tag som man inser hur mycket man använder den egentligen. Vi har de senaste tre veckorna ansträngt oss för att komma på mat vi kan göra på spisen och som inte kräver mer än två spisplattor, men det är ett i-landsproblem.

Jag har inte hunnit göra så mycket med den nya spisen ännu. Det första jag gjorde var dock att baka, så klart! Jag är dock lite hängig, jag dras som så många andra just nu, med en förkylning, så det blev inte något komplicerat. Det blev en kanelkaka! Den var inte svår att göra, men hade några ovanlig moment. Efter att man blandat ihop i stort sett alla ingredienser (ägg, socker, mjöl, bakpulver, kanel) så skulle man koka smör och vatten och hälla det hett över smeten. Någon som vet varför? Vad ger det för effekt? Sedan skulle man också strö strimlade mandlar över smeten när man hällt den i formen. Det var väldigt gott med lite knaprigt i den mjuka kakan, men jag tror inte att jag strimlat mandel förut.

Kakan blev väldigt god och detta är ett recept jag mycket väl kan tänka mig att använda igen!

Vår nya spis!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar