torsdag 14 november 2013

Skansens julpepparkakor

 

Idag har vi bakat pepparkakor, inte bara jag alltså utan maken hjälpte också till. Hembakta pepparkakor är ju så mycket godare än köpt. Ibland räcker dock recepten till så många pepparkakor att man hinner tröttna på dem och de aldrig blir uppätna. Vi hittade förresten en förpackning med köpta pepparkakor från förra året när vi letade i skåpet efter pepparkaksformarna.

Skansens julpepparkakor skulle enligt receptet räcka till 160 kakor, men vi fick inte ut så många kakor för vi gjorde några stora pepparkakor som ska användas till dekoration. Jag trodde att det skulle bli många fler pepparkakor, så jag har faktiskt gjort i ordning en sats till för att jag ska kunna göra allt jag har planerat.

Enligt det här receptet ska man börja med att värma ljus sirap i en kastrull, som sedan ska hällas över farinsocker och smör. Detta ska sedan röras tills det har svalnat. Därefter tillsätter man ett ägg och kryddorna. I det här receptet är kryddorna bara nejlikor och pomeransskal. Malda pomeransskal var svårt att hitta. Jag var runt i flera affärer, men de flesta hade bara hela pomeransskal. Jag började fundera på om jag kunde mala skalen på egen hand när jag till slut hittade dem malda i min lilla närbutik.

En annan ovanlighet med detta receptet är att man skulle lösa upp bikarbonatet i lite vatten innan man häller ner det i smeten. Detta har jag nog inte sett i något annat recept. Till slut tillsätter man mjölet och arbetar ihop det till en deg. Sedan ska degen vila, gärna över natten.

När man kommer till själv utbakningen är det svåra att kavla ut degen tillräckligt tunn. Jag tycker att det är lättare att kavla ut degen på matborden är på diskbänken, även om matbordet är lite för lågt. Det är lättare att ta loss kakorna från bordet.

Vi har ca 50 olika sorters pepparkaksformar och make har nyligen beställt fler (han är faktiskt mer fanatisk än jag). Men jag tycker bäst om de små (5 cm eller mindre) de pepparkakorna blir godast! Pomeransskalen gav pepparkakorna en liten annan smak, men de var mycket goda. Jag får nog spara ett par pepparkakor så att jag kan jämföra dem med de andra recepten!

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar