torsdag 28 november 2013

Mormors saffransbröd

 

Här är julbaket i full gång. Jag har inte bara bakat utan också gjort en massa julgodis, frågan är dock om det räcker till jul!

Jag är inte så förtjust i lussekatter, men det hör liksom till, så idag har jag bakat Mormors saffransbröd. Jag testade också att göra Julkaka från Uppland, men den blev bränd, så jag ska göra ett nytt försök någon annan gång.

Det är lite krångligt att göra degen till saffransbröden. Först ska man göra en deg av jäst, margarin, mjölk, salt, socker och vetemjöl. Degen ska sedan jäsa ca en timme.

Sedan ska man röra ihop matfett, socker, ägg och saffran och när degen har jäst färdigt ska denna smet knådas in i degen, kladdigt! Min deg var inte särskilt lättarbetad. Den var väldigt kladdig och jag ville inte hälla på för mycket mjöl. Lussekatter kan vara nog så torra ändå! Det blev den vanliga formen på mina lussekatter! Det var lättast med denna degen.

Lussekatterna blev goda, men jag tror att jag ska använda något anat recept nästa gång jag bakar lussekatter. Det finns många olika recept, men med lite kesella i blir de saftigare!


Vår lussekatt Maja!

av Heidi

1 kommentar:

  1. Detta är det BÄSTA receptet på Lussekatter!🙂👍. Ännu godare utan saffran Den "kletiga" degen är det BÄSTA med receptet!

    SvaraRadera