tisdag 26 november 2013

Klenäter

 
En av mina favorit julkakor är klenäter, de är verkligen goda! När jag var liten och vi firade jul i Danmark hos mormor och morfar eller farmor och farfar så fick vi alltid klenäter, så det ligger en hel del barndomsminnen i längtan efter klenäterna. Nu för tiden är det nog bara jag som bakar klenäter i familjen, men det hör till. Ingen jul utan klenäter!

Det krävs inte så många ingredienser för att baka klenäter, bara margarin, ägg, florsocker, rivet citronskal, vetemjöl och så konjak. Tack så mycket, pappa för det bidraget! Jag blandade ihop alla ingredienser till en deg, som sedan fick vila över natten.

Degen var lätt att kavla ut. Jag skar romber av degen som jag sedan gjorde ett hack där jag kunde trä igenom halva klenäten så att den blev "vriden".  Därefter värmde jag oljan till 180 grader och lade försiktigt ner klenäter i den uppvärmda oljan så att den fick fin färg på båda sidorna. Sedan fick klenäterna ligga på hushållspapper och rinna av innan jag stoppade dem i en fin julburk.

Maken tyckte dock att det luktade friterat i hela huset när jag var klar, men det var det värt för nu har vi klenäter så att det räcker hela julen, hoppas jag!


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar