söndag 17 mars 2013

Windsorkaka


Windsorkakan är egentligen en variant av strösselkakan, som också den finns med i sju sorters kakor. Den består av en botten av vetedeg som fylls med vaniljkräm, locket är täckt av mandelknäck och pudrat med florsocker. Jag har inte bakat denna kaka innan men ätit den på konditori ett par gånger och tyckt mycket om den.

När jag först läste igenom receptet blev jag lite fundersam på måtten, vetedegen innehåller bland annat ett halvt ägg. Inte det lättaste att mäta upp…
Vetedegen och mandelknäcken, som tillsammans utgör Strösselkakan, bakas som en traditionell vetedeg. Denna ska jäsa två gånger och sedan formas till en rund kaka som gräddas i ungefär en halvtimme i 225 grader. Min deg var lite ovillig att jäsa och fick därför lite extra tid utöver den första timmen på sig. Detta kan bero på att mjölken var lite för sval, men jag vet av erfarenhet att bättre för sval än för varm…

Mandelknäcken består av sötmandel, ägg, socker och mjöl och som blandas och breds över kakan innan den gräddas. Jag använde matberedare för att blanda men även hacka mandeln. Jag skulle dock rekommendera att mandeln hackas för hand då den nu blev så finhackad att knäcken blev nästan helt slät. Meningen är nog att den ska innehålla lite större bitar mandel.


Efter gräddningen ska den runda kakan kallna helt innan den fylls med vaniljkrämen. Det passade utmärkt att göra krämen medan kakan, som liknade en något platt, stor, semla, kallnade.

Vaniljkrämen är en kokad kräm med mjölk, äggula, potatismjöl och socker. När krämen kallnat tillsätts smör och florsocker. Krämen ska vispas ordentligt så att den blir riktigt fluffig och ljus i färgen. Jag smaksatte även med lite vaniljpulver, för att få extra smak men förutom att smaken blev mer framträdande blev krämen samtidigt lite gråaktig i färgen, då vaniljpulvret är nästan svart.

När kakan är kall och krämen fluffig är det dags att montera den. Detta, tyckte jag, var det knepigaste; att dela kakan så att locket blir snyggt och jämntjockt. Det finns säkert olika sätt att göra detta på, jag använde mig av en lång kniv och jag misstänker att övning ger färdighet så det är bara att fortsätta öva. 

När locket är borta breds vaniljkrämen över botten, locket läggs tillbaka och florsocker siktas över hela kakan.

Resultatet blev något som kan liknas vid en stor semla, med vaniljkräm istället för mandelmassa. Ingen dum idé alls! Denna kaka kommer jag att göra fler gånger!

av Jenny








1 kommentar:

  1. Hej,
    Kan du lägga ut receptet du bakade efter? :) Ser jättegott ut.
    Med vänlig hälsning Mia

    SvaraRadera