måndag 11 mars 2013

Snoddas


Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att testa min fina födelsedagspresent tidigare, men idag kände jag att det var dags. Det är bäst att testa med en gammal klassiker som jag bakat många gånger, då kan det inte gå fel medan jag testar maskinens finesser. I vanliga fall bakar jag med en helt vanlig visp eller en elvisp i handen, men vad mycket smidigare det är att baka med en köksmaskin, då har man händerna fria. Jag blir lycklig bara över att titta på min fina KitchenAid!

Dagens kaka har många olika namn. I Sju sorters kakor står den under namnet Snoddas. När jag var liten bakades den flitig, men vi kallade den inte Snoddas eller Kärleksmums. Vi förenklade dessutom glasyren och blandade bara ihop florsocker, kakao och vatten. Smakar lika gott, tycker jag. Jag är ju inte så förtjust i kaffe.

Smeten blev mycket fluffigare nu när jag vispade äggen med KitchenAiden. Kakan blev därmed luftigare, vilket var bra för jag bakade kakan i en mindre form så den blev ganska hög.

Nu har vi lite kakor hemma i frysen igen. Min make förstår inte varför det inte finns några kakor hemma nu när jag bakar så ofta. Ja, det är ett mysterium! :-)


av Heidi

PS. Kakan var mycket god!

1 kommentar: