lördag 2 mars 2013

Linzertårta

 

Idag är det bokcirkelsträff hemma hos mig, en god anledning att ställa till med bak! Dessutom är det min födelsedag, så nu har jag en ursäkt att ta mig an en tårta. Efter lite konsultation med Sju sorters kakor bestämde jag mig för att prova på en Linzertårta, en helt ny tårta för mig. Jag har varken smakat den förut eller bakat en sådan.

Tårtan var egentligen inte särskilt svår att baka. Men spritsa är inte någon av mina talanger. Jag tycker faktiskt att det är svårt, så det momentet var lite besvärligt. Jag blir nog tvungen att träna mer på att spritsa. Det borde gå att få tag på ett redskap som underlättar det hela. Har ni något tips så hör gärna av er!

Det är ett lite annorlunda recept. Det är t.ex. inget mjöl i smeten utan man ska ha i malda nötkärnor och ströbröd istället, men eftersom en av mina vänner i bokcirkeln är nötallergiker, så använde jag bara malda mandlar istället för nötkärnor. Sedan ska också kakan kryddas med kanel och nejlikor. När tårtan stod i ugnen kommenterade min make att den luktade konstigt och det berodde nog på att han inte förväntade sig doften av just nejlika.

Innan man ska spritsa ett galler över tårtan ska man också bre på ett lager hallonsylt. Detta behövs för att ge tårta en lite sötare smak. Jag kan också tänka mig att variera tårtan genom att byta ut hallonsylten mot någon annan sylt, kanske till och med aprikosmarmelad.

Det stod inget i receptet om att man skulle servera något till den, men jag tyckte att det behövdes något för att den inte skulle kännas för mastig. Jag serverade därför tårtan med vaniljvisp till. Bokcirkeln godkände tårtan, så jag kan nog tänka att baka den fler gånger men då variera den lite.


av Heidi

PS. Bokcirkeln rekommenderar Dödssynden skriven av Harper Lee.
 Den fick betyg 4 (av 5).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar