söndag 3 mars 2013

Kesotårta med jordgubbssmak

 

Det är inte så ofta jag bakar tårta, men det finns 30 recept på olika tårtor i Sju sorters kakor, så det är bara att ge sig i kast med en ny tårta när ett tillfälle att fira dyker upp. Igår var det ju faktiskt min egen födelsedag och vi hade bjudit hem lite gäster som skulle få vara försökskaniner och få provsmaka tårtan. Kesotårta lät fräsch och inte så tung och mastig som tårtor ibland kan vara, så det fick bli dagens födelsedagstårta.

Tyvärr gick inte baket riktigt som planerat! Eftersom jag bakade Linzertårta dagen innan som står på sidan 154 i Sju sorters kakor så hade jag av någon anledning framme det uppslaget i boken. På höger sida hittar man receptet på gräddtårta och jag vispade snabbt ihop de två översta ingredienserna, 4 ägg och 2 dl socker, innan jag upptäckte att jag tittade på fel recept. Oj, oj, oj! Men om jag gjorde dubbelsats av kesotårtan behövde jag inte börja om från början. Det var bara att tillsätta 1 dl socker och sedan ta dubbelt av resten av ingredienserna så var smeten räddad! Jag har en extra stor bakform så jag hällde smeten till tårtbottnarna i den. Men låt kakan stå lite längre inne i ugnen om du gör en dubbel sats!

Sedan var det dags att göra fyllningen! Jag tog ut äggen ur kylskåpet, ställde dem på köksbänken, vände mig om för att ta fram en bunke och hör ett kras! Äggkartongen hade vält ner på golvet. Stort problem, nu hade jag inte ägg så det räckte eftersom jag gjorde dubbel sats. Snälla maken åkte snabbt och köpte nya ägg och baket kunde fortskrida.

Fyllningen består av äggulor vispat med socker, citron, vispgrädde (vispad), keso och gelatin. Sedan ska man också smeta jordgubbssylt på tårtbottnarna för att få lite god smak och sötma. Man lägger ena tårtbotten i botten på formen som kakan bakats i med jordgubbssylten uppåt och sedan häller man i fyllningen och lägger på den andra tårtbottnen överst och sedan ska detta stå och stelna i minst 4 timmar.

När gästerna anlände visade det sig att min makes underbara moster och hennes kaksugne man också kommit för att fira mig. De hade åkt ända från Småland bara för att vara här. Vilken tur att jag gjorde en stor tårta!

Men när jag skär upp tårtan väller den över kanten på tårtfatet. Den glider som en glaciär! Av någon anledning har inte gelatinet skött sitt jobb! Jag skulle kanske ha tagit mer än dubbel mängd av gelatinet när jag gjorde en dubbel sats. Jag tror att tårtan smakade som den skulle, men i konsistensen var det mer som att äta gröt än tårta.

Jag tror inte att jag kommer att baka denna tårta någon mer gång. Det var för mycket strul när jag bakade den och smaken var inte så fantastisk att det var värt allt besvär!


Denna bild togs innan tårtraset!

av Heidi

PS. Man skulle kunna tro att jag fyllde jämnt. Min underbara familj gav mig en Kitchen Aid i födelsedagspresent, så det kommer definitivt att bli mer bak i framtiden. Älskar er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar