söndag 10 februari 2013

Semlor


På tisdag är det Fettisdagen och äntligen är det tillåtet att äta semlor! Jag gillar semlor och ska jag vara riktigt ärlig så har jag faktiskt tjuvstartat och redan ätit en. I tisdags blev jag övermannad av den förkylning som jag dragits med ett tag. När jag låg utslagen på soffan kom min snälle make hem med semlor och trädgårdstidningar till mig. Det var väl inte den godaste semlan jag ätit, men det kan berott på att även smaklökarna och näsan drabbats av förkylning. Det stod på förpackningen att det var en gammaldags semla, men jag tyckte inte att det var någon större skillnad på den och en vanlig semla. Jag har försökt luskat ut vad en gammaldags semla är, men inte kommit fram till något. Kanske någon av mina läsare vet?

Hembakta semlor är godast, åtminstone blir själva bullen mycket godare på hemmagjorda semlor! Det är inte svårt att göra semlor själv. Enligt receptet skulle degen räcka till 10-12 bullar. Jag gjorde 12, men tycker att bullarna blev lite stora, så nästa gång ska jag göra dem lite mindre och då blir det ju fler bullar också!

I receptet fanns det två varianter på fyllning. Variant 1: man tar färdig mandelmassa och blandar med innandömet i bullarna. Variant 2: man gör egen "mandelmassa" genom att mala mandlar som man blandar med socker och het mjölk. Jag använde färdig mandelmassa, men det vore intressant att testa variant 2 någon gång.

Semlan fick tummen upp av maken! Vi fryste in resten av bullarna, men sparade två ifall vi skulle bli sugna på semlor även imorgon.


Jag vet inte om det syns på bilden, men locket är hjärtformat. Det är ju även Alla hjärtans dag i veckan och då kan man ju också äta en semla!

av Heidi


2 kommentarer:

  1. Det här ska jag testa på en gemensam bekant till oss. Gillar hon mandelmassa ska jag testa egen, annars blir det barnens favorit med sylt istället.

    SvaraRadera