lördag 16 februari 2013

Flätor och butterkaka


Här är det snart sportlov och på måndag kommer jag därför att vara upptagen av annat, så det blev bak i helgen istället. Vi får besök av makens moster och hennes man ikväll, så något att bjuda dem på måste jag ju baka.

Jag gjorde en sats deg till kardemummalängder och gjorde flätor av halva degen. Det är enkelt och smidigt att göra, men lite tråkigt. Flätorna är godare med lite fyllning, tycker jag. Just i det här fallet är det nödvändigt med pärlsocker på, annars vore det nästan ett matbröd. Jag skar flätorna i skivor och frös in, så kan jag plocka ut en bit när jag kommer hem från jobbet till eftermiddagsteet.

Resten av degen gjorde jag butterkaka av. I min nya Sju sorters kakor finns inte butterkaka med, vilket är synd för det är verkligen en snygg och god kaka, som tur är har jag sparat min gamla Sju sorters kakor. Någon gång ska jag grundligt gå igenom båda böckerna och jämföra dem och se vilka recept de tagit bort och lagt till. En av mina vänner har en riktigt gammal upplaga av Sju sorters kakor och i den finns det inget halvfabrikat, där ska man t.ex. göra mandelmassa från scratch. Dessutom finns det flera recept på sockerkaka, ett recept på ett ägg, ett på två ägg, ett på tre ägg osv.

I en äkta butterkaka ska det egentligen inte vara kardemumma, men annars är det exakt samma recept. Jag är ju förtjust i kardemumma, så personligen tycker jag att den blir godare så.

Man gör kanelsnurror av degen och stoppar ner dem i en smord form. När kakan sedan har svalnat  ringlar man glasyr över kakan. Jag tycker att det är roligt att tillsätta lite färg på glasyren. På den här kakan blev det orange glasyr. Färgen är en ny sort, ett pulver som man bara tar pyttelite av.

Tack Jenny för färgen, den fungerade jättebra!

 

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar