tisdag 26 augusti 2014

Gaffelkakor med havresmak


Nu bakat jag igen! Det är lite farligt att vara mammaledig och gå hemma hela dagarna och speciellt när man blir hungrig av att amma. Vi  har tyvärr inte så mycket frukt hemma och visst tar jag en macka då och då, men åt sötsuget hjälper inte det! Som tur är har vi inte så mycket godis (läs choklad) hemma annars skulle jag nog gått lös på det. Nu blir det istället kakor! Jag lovar att jag inte ätit upp alla bondkakor som jag bakade förra gången. Det finns några kvar och maken min har faktiskt ätit några av dem också! Jag hoppas att det snart blir bättre väder så att jag kan komma ut och promenera lite, än så länge har barnvagnen inte varit ute en enda gång.

Det finns många olika sorters småkakor i Sju sorters kakor som inte kräver att man åker iväg och handlar en massa ovanliga ingredienser. För att baka gaffelkakor behövs bara margarin, socker (inte så mycket, men sockerfria är de ju inte), havregryn, vetemjöl och vill man piffa upp dem lite kan man ha i lite vaniljsocker också!

Alla ingredienser blandas ihop till en deg som rullas ut till små bollar. Bollarna plattar man sedan till med en gaffel, därav namnet. Kakorna gräddas i ca 10 minuter i 200 grader och sedan är det bara att äta. Kakorna var goda, men smulade lätt sönder så de bör inte ätas medan man ammar! :-)


av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar