onsdag 15 juli 2015

Ingefärskakor


Har du någon favoritkrydda? Någon krydda ditt hjärta klappar lite extra för och som du skulle kunna ha i det mesta? Jag har en kompis som älskar kanel, vilket jag kan hålla med om att det är en god krydda, men hon har till och med kanel i köttfärssåsen! Jag har ingen favoritkrydda (fast maken skulle nog säga att grillkrydda är min favorit, men jag använder knappt den nuförtiden och skulle aldrig få för mig att ha i den i något bakverk) däremot har jag fler som jag tycker lite mer om. Ingefära är en av dessa! Så jag har länge misstänkt att jag skulle komma att gilla dessa kakor, men det har bara inte blivit av att jag bakat dessa förrän nu.

I kakorna ska det vara både hackade, syltad ingefära och mald ingefära, men maken tyckte ändå inte att det var tillräcklig ingefärssmak. Man får dock vara försiktig om man ökar mängden ingefära. Jag tycker att ingefära ibland kan få en pepprig smak om det blir för stor mängd. Men annars är ju ingefära väldigt gott! Och dessa kakor var inget undantag. De skriver vi upp på favoritlistan!


Efter att vi bakat gick vi en sväng till biblioteket. De har en underbar matta på barnavdelningen.
Idag lånade Lillprinsen för första gången hem några böcker. De har faktiskt barnböcker i hårdkartong som det inte gör så mycket om Lillprinsen är hårdhänt med. Vi ska försöka vara duktiga och läsa en bok för Lillprinsen innan han somnar,  måste ju stimulera hans läsintresse.

av Heidi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar